ZAPEWNIAMY ANONIMOWOŚĆ
OFERUJEMY BEZPŁATNE KONSULTACJE TELEFONICZNE

Ośrodek Nowe Życie » Blog » Czy da się uniknąć uzależnienia?

Czy da się uniknąć uzależnienia?

Gru 16, 2022 |

Dzisiejszy świat nieustannie pędzi, często ludzie nie znajdują czasu, aby się zatrzymać i zastanowić nad swoim życiem. Każdy dzień pełen jest stresu i dużej ilości spraw do załatwienia. W tej gonitwie łatwo ulec różnego rodzaju pokusom i zgubnym nawykom, takim jak alkoholizm, uzależnienie od narkotyków czy leków. Dla wielu osób spożywanie napojów procentowych, takich jak drinki, wino czy piwo to przyjemny sposób na relaks. Należy jednak mieć na uwadze, że takie postępowanie szybko może przerodzić się w nałóg. Zastanawiasz się, czy Twoje picie jest bezpieczne i jeszcze nad nim panujesz? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czy możesz uniknąć uzależnienia.

  • Alkohol zapewnia nam przyjemne doznania i pozwala zapomnieć o problemach rodzinnych i zawodowych, ale równocześnie jest ogromnym zagrożeniem.
  • Regularne picie wina, piwa czy mocniejszych trunków powoduje liczne problemy, z uzależnieniem włącznie. 
  • Chociaż nie ma jednego sposobu zapobiegania nadużywaniu alkoholu, są rzeczy, które każdy może zrobić, aby zapobiec uzależnieniu. 

Co powoduje zaburzenia związane z alkoholem? Gdzie szukać źródła uzależnienia?

Problemowe picie ma wiele przyczyn, włącznie z czynnikami genetycznymi, fizjologicznymi, psychologicznymi i społecznymi. Nie każda osoba uzależniona jest w równym stopniu dotknięta przez każdą z nich. W przypadku niektórych, cechy psychiczne, takie jak impulsywność, niska samoocena i potrzeba aprobaty, skłaniają do nadużywania alkoholu. Inni piją, aby poradzić sobie z problemami emocjonalnymi lub „leczyć” je w ten sposób. Czynniki społeczne i środowiskowe, takie jak presja rówieśników i łatwa dostępność alkoholu, mogą także odgrywać ważną rolę.

Ocena poziomu picia – jak stwierdzić, czy pijesz za dużo?

Wielu osbom wydaje się, że drink czy piwo wypijane wieczorem po stresującym dniu w pracy, nie może oznaczać uzależnienia. Jednak zwykle nie kontrolują ilości spożytego alkoholu w ciągu tygodnia. Aby określić ile pijemy, warto zanotować każde wypite procent w ciągu 7 dni lub nawet miesiąca. Jeśli będzie ich za dużo, może to oznaczać, że alkohol zaczyna przejmować kontrolę nad naszym życiem. Wzór spożywania trunków pozwala także określić, w jakich konkretnie sytuacjach sięgaliśmy po używki i wyeliminować je w przyszłości. 

   cta onz Czy da się uniknąć uzależnienia?  

ak zapobiec nadużywaniu alkoholu w momencie zauważenie problemu?

Bez względu na to, jaka jest przyczyna zbyt częstego sięgania po napoje alkoholowe, istnieją środki zapobiegawcze, które można zastosować, aby uniknąć ryzyka rozwoju uzależnienia. 

Nie trzymaj alkoholu w domu 

Nie umieszczaj alkoholu w zasięgu ręki lub wzroku. Łatwo można popaść w nawyk codziennego picia, jeśli będziemy mieć dobrze zaopatrzony barek lub lodówkę wypełnioną schłodzonym piwem. Brak napojów procentowych w domu sprawi, że pokusa odprężenia z kieliszkiem wina czy drinkiem może być nieco mniejsza. Nie wiesz, na co wymienić cowieczorny kieliszek wina? Wypróbuj jedną z opcji przedstawionych w artykule: Czym zastąpić alkohol? 

Otaczaj się osobami niepijącymi 

Wypady ze współpracownikami na drinka po zakończeniu projektu lub, gdy szef wyładuje na was swoją złość i dodatkowo weekendowe imprezy z przyjaciółmi zwiększają szanse rozwoju uzależnienia. Warto otaczać się osobami, które lubią kreatywnie spędzać czas, są pełne pasji i nie potrzebujemy procentów, aby dobrze się z nimi bawić. Gdy spędzamy weekendy z ludźmi, którzy stronią od alkoholu, często sami jesteśmy mniej skłonni do picia. 

Unikaj wyzwalaczy, które sprawiają, że sięgasz po alkohol

Wyzwalaczem może być dowolne miejsce, osoba, przedmiot lub sytuacja, która powoduje chęć wypicia alkoholu. Nauka ich rozpoznawania jest ważna w profilaktyce alkoholowej. Warto trzymać się z dala od ludzi, którzy dużo piją i zachęcają do tego innych, unikać miejsc lub sytuacji, które przywołują traumę z przeszłości. Pomocna będzie także znajomość zdrowych mechanizmów radzenia sobie ze stresem, aby zapobiec emocjonalnemu spożywaniu procentów. 

Powiedz bliskim o swoich obawach 

Posiadanie wokół ludzi, którzy wiedzą o naszym problemie i nas wspierają to świetny sposób na wzmocnienie strategii zapobiegania alkoholizmowi. Osoby te mogą pomóc unikać wyzwalaczy i tworzyć zdrowe mechanizmy radzenia sobie w sytuacjach, gdzie chęć wypicia drinka staje się dużo silniejsza. Dodatkowo ogłoszenie swoich zamiarów ograniczenia spożywania napojów procentowych sprawi, że staniemy się bardziej odpowiedzialni, mając świadomość, że nasza porażka w tym zakresie zostanie dostrzeżona także przez innych. Należy jednak pamiętać, że to do nas należy dokonanie zmian w swoim życiu, a otoczenie życzliwymi osobami pomoże skoncentrować się na tym celu

Jak znaleźć pomoc w przypadku uzależnienia od alkoholu? 

Zastanawiasz się, jak rozpoznać, że Ty lub ktoś, kogo znasz, ma kłopoty z alkoholem? Oznaki możliwego problemu obejmują: irytację, gdy ludzie krytykują nadużywanie trunków, poczucie winy z powodu picia i myślenie, że powinieneś ograniczyć spożywanie napojów procentowych oraz konieczność sięgnięcia po porannego drinka, aby uspokoić nerwy lub złagodzić kaca. Jeśli pomimo najlepszych starań nie jesteś w stanie samodzielnie ograniczyć picia alkoholu, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnego ośrodka leczenia uzależnień, takiego jak Ośrodek Nowe Życie. Podczas terapii indywidualnych i zajęć grupowych można liczyć na wsparcie ze strony psychologów, terapeutów i psychiatrów. Im szybciej decyzja o leczeniu alkoholizmu zostanie podjęta, tym łatwiej odzyskać kontrolę nad życiem i uporać się z problemem.  
 
Przeczytaj wpisy powiązane na naszym blogu:

 

Nigdy nie jest za późno na podjęcie walki o swoje życie i zdrowie. Rozwiązaniem Twojego problemu może być terapia alkoholowa. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji, zadzwoń pod numer 504 106 335

Źródła: 

  1. „Człowiek spotyka alkohol. Filozoficzne podstawy wychowania do trzeźwości w ujęciu tomistycznym” K. A. Wojcieszek, 2010
  2. ,,Medyczne aspekty uzależnienia od alkoholu”, pod red. M. Wojnara, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 2017
Bartłomiej Jaśkiewicz

Bartłomiej Jaśkiewicz

Autor

Certyfikowany Instruktor Terapii Uzależnień. Wieloletnie doświadczenie w pracy jako terapeuta zdobywał podczas licznych szkoleń, w których uczestniczył oraz w trakcie wieloletniej pracy zawodowej w różnych ośrodkach leczenia uzależnień. Oprócz szerokiej wiedzy teoretycznej, w pracy z pacjentami bazuje na własnym doświadczeniu - sam przez kilka lat zmagał się z chorobą alkoholową. Jego celem jest pokazanie pacjentom, że życie na trzeźwo, dzięki psychoterapii, jest możliwe i do tego może być piękne. Pomógł już wielu osobom wyjść z niewoli uzależnienia.

ODBIERZ

1000 zł rabatu
na 28 dniową terapię
(promocja czasowa)

Zadzwoń do Nas

515 427 780

lub napisz

Wpisz poniżejżycie

Nasze opinie z Google


Widget not in any sidebars

Terapeuta Bartłomiej

504-106-335
lub
515-427-780
BEZPŁATNE konsultacje telefoniczne